Opis projektu
Projekt zakupu busa dla społeczności lokalnej to inicjatywa, która ma na celu poprawę jakości życia mieszkańców poprzez zapewnienie im lepszego dostępu do transportu. Tego rodzaju projekt może być realizowany przez organizacje pozarządowe, samorządy lokalne, grupy nieformalne lub inne podmioty działające na rzecz wspólnoty miasta Mielno. Poniżej przedstawiam szczegółowy opis takiego projektu, uwzględniając kluczowe elementy: cel, grupę docelową, plan działań, korzyści oraz potencjalne wyzwania.
1. Cel projektu
Głównym celem projektu jest podniesienie jakości życia mieszkańców miasta Mielno poprze zakup busa, który posłuży do zaspokojenia potrzeb transportowych społeczności lokalnej zamieszkałej na terenie miesta. Cel zostanie zrealizowany poprzez: umożliwienie wyjazdów zorganizowanych grup na różnego rodzaju eventy sportowe i kulturalne oraz wszystkie tego typu imprezy. Organizację wspólnych wyjazdów na wydarzenia kulturalne, sportowe czy edukacyjne, co przyczyni się do integracji społecznej; zwiększenie dostępności usług publicznych i prywatnych dla mieszkańców, którzy nie posiadają własnych środków transportu dla większej liczby osób.
Powyższy cel jest zgodny jednocześnie z zawartym w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym katalogiem zadań własnych gminy, czyli zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty jak transport lokalny oraz współpraca i działalność na rzecz organizacji pozarządowych.
2. Grupa docelowa
Projekt skierowany jest do mieszkańców konkretnej społeczności lokalnej zamieszkujących miasto Mielno niewykluczone, że w późniejszym czasie zostanie on udostępniony dla pozostałych mieszkańców gminy. W szczególności beneficjentami mogą być:
-Seniorzy, dla których brak transportu ogranicza dostęp do aktywności społecznych.
-Dzieci i młodzież szkolna, potrzebujące dojazdów do placówek edukacyjnych lub na zajęcia pozalekcyjne lub wyjazdy po za miejsca zamieszkania.
-Członkowie organizacji pozarządowych, którzy mogą poszerzyć swoją ofertę działalności nieodpłatnej dla mieszkańców gminy.
-Ogół mieszkańców, korzystających z busa podczas wydarzeń wspólnotowych.
3. Plan działań
Wskazane czynności leżą po stronie koordynatora/zarządcy busa, wyznaczonego przez Burmistrza Gminy Mielno.
-Zakup busa, w tym wybór, negocjacje cenowe i podpisanie umowy z dostawcą i wszystkie formalności.
-Rejestracja pojazdu, ubezpieczenie oraz uzyskanie wszelkich niezbędnych pozwoleń.
-Organizacja użytkowania:
a) Opracowanie regulaminu korzystania z busa przez mieszkańców oraz przygotowanie umowy użyczenia (zalecane jest, by pomysłodawca projektu wszedł w skład zespołu opracowującego regulamin oraz umowę użyczenia wraz z osobami reprezentującymi środowiska beneficjentów). Żeby bus był użyteczny i sprawiedliwie dostępny, warto opracować analizę potrzeb (w postaci ankiety skierowanej do środowisk beneficjentów i zainteresowanych korzystaniem) użytkowania w oparciu o realne potrzeby mieszkańców i organizacji. Przykładowe zasady użytkowania, które mogą wejść w zapisy regulaminu to:
aa) system rezerwacji: utworzenie kalendarza rezerwacji (np. online przez gminną stronę, w formie arkusza Google lub przez opiekuna busa); biorąc pod uwagę projektodawcę , zakłada się pierwszeństwo rezerwacji na wyjazdy zawodników Mieleńskiego Klubu Karate Kyokushin; każdy podmiot/organizacja zgłasza zapotrzebowanie z wyprzedzeniem (np. minimum 7 dni wcześniej) oraz w pierwszej kolejności w oparciu o roczny plan działań zainteresowanych podmiotów; ustalenie maksymalnego czasu korzystania (np. 1 dzień w tygodniu na organizację lub 3 dni z rzędu) – w zależności od liczby chętnych.
ab) podział użytkowników: NGO (np. koła gospodyń, stowarzyszenia) – wyjazdy na wydarzenia, integracje, szkolenia; Kluby sportowe – zawody, treningi wyjazdowe; Seniorzy – wyjazdy do lekarza, na badania, do sanatorium, integracyjne; Szkoły/przedszkola – wycieczki, konkursy; Sołectwa/mieszkańcy indywidualni – w uzasadnionych przypadkach, np. grupowy wyjazd do urzędu, teatru, kina.
ac) każda grupa musi wskazać osobę odpowiedzialną za: stan busa po użytkowaniu; tankowanie; dokumentację wyjazdu (krótka karta wyjazdu – cel, liczba osób, podpis), inne koszty eksploatacji.
b) wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za zarządzanie pojazdem, w tym aktualizacją grafiku (koordynator/kierowca, konserwator) będącego już pracownikiem instytucji gminnej (np. CUS, CKM) lub kierowcą zatrudnionym dodatkowo.
Budżet
Koszt jednorazowy: zakup busa 997 500 PLN, rejestracja-1 000 PLN
Koszty roczne: ubezpieczenie- ok1 500 PLN.
Przegląd techniczny-ok 500 PLN.
Paliwo, inne koszty eksploatacji- koszty pokrywać będą osoby korzystające z busa wg stworzonego regulaminu.
4. Korzyści i potencjalne wyzwania
Korzyści wynikające z realizacji projektu:
-Społeczne: Wzrost integracji mieszkańców, poprawa jakości życia, zmniejszenie wykluczenia transportowego.
-Ekonomiczne: Lepszy dostęp wydarzeń kulturowych, sportowych, co może przyczynić się do rozwoju lokalnej społeczności.
-Ekologiczne: Jeden bus zastępuję 2 pojazdy osobowe wpływając na redukcję ruchu ulicznego - ekologia w kontekście transportu zbiorowego
-Korzystania z dobrych praktyk: projekt bazuje na pozytywnym odbiorze funkcjonowania busa do transportu seniorów, realizowanym przez CUS w Mielnie.
Wyzwania związane z projektem:
– Koszty eksploatacji i utrzymania pojazdu – paliwo, ubezpieczenie, serwis, ewentualne naprawy będą generowały stałe wydatki, które trzeba będzie zaplanować w budżecie gminy.
– Organizacja i harmonogram przejazdów – konieczne będzie ustalenie jasnych zasad korzystania z busa (w regulaminie), aby służył wszystkim zainteresowanym w sposób sprawiedliwy i efektywny.
– Zarządzanie i odpowiedzialność – potrzeba wskazania podmiotu lub osoby odpowiedzialnej za pojazd, jego stan techniczny i dokumentację.
– Bezpieczeństwo użytkowania – ważne będzie przestrzeganie przepisów dotyczących przewozu osób oraz zapewnienie odpowiednich kwalifikacji kierowcy.
– Ograniczona liczba miejsc – przy większym zapotrzebowaniu konieczne może być stworzenie systemu rezerwacji lub rotacji w korzystaniu z pojazdu.
Zapewnienie dostępności komunikacyjnej, w tym transportu zbiorowego, wpływa bezpośrednio na jakość życia mieszkańców, umożliwiając im codzienne funkcjonowanie. Równie ważna jest współpraca z NGO, która pozwala na lepsze rozpoznanie i zaspokojenie lokalnych potrzeb społecznych, integrację mieszkańców oraz wspieranie inicjatyw oddolnych. Oba te obszary są fundamentem rozwoju lokalnego i budowania silnej, solidarnej wspólnoty a projekt łączy w sobie oba zadania jednocześnie, stanowiąc przykład współpracy międzysektorowej.
Zakup busa i zaproponowany charakter działań spełnia wymóg udostępnienia ogółowi mieszkańców poprzez nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu.
Projekt zakupu busa dla społeczności lokalnej to inicjatywa o dużym potencjale społecznym, która wymaga starannego zaplanowania i współpracy różnych podmiotów. Jego sukces zależy od precyzyjnego dopasowania do potrzeb mieszkańców i efektywnego zarządzania. W dłuższej perspektywie może stać się trwałym elementem infrastruktury lokalnej, wspierającym rozwój wspólnoty i poprawiającym jej funkcjonowanie.
Uzasadnienie dla planowanych działań
Zakup busa dla społeczności lokalnej jest odpowiedzią na realne potrzeby mieszkańców, wynikające z ograniczonego dostępu do transportu publicznego, wykluczenia komunikacyjnego oraz chęci poprawy jakości życia i integracji społecznej. Poniżej przedstawiono szczegółowe uzasadnienie tej inicjatywy, oparte na aspektach społecznych, ekonomicznych i praktycznych.
1. Rozwiązanie problemu wykluczenia transportowego i dostępu do różnego rodzaju wydarzeń.
Nawet na terenie miasta jest zauważalny brak regularnych połączeń autobusowych ogranicza mieszkańcom możliwość dotarcia do zajęć pozalekcyjnych, wydarzeń kulturalnych czy sportowych. Bus dla społeczności lokalnej wypełni tę lukę, zapewniając regularne i elastyczne rozwiązanie transportowe, szczególnie dla osób nieposiadających własnych samochodów, takich jak seniorzy, młodzież czy rodziny w trudnej sytuacji materialnej. Zakup takiego pojazdu umożliwi każdemu spełanijącemu wymogi formalne z prawem jazdy Kat. B do jego kierowania.
2. Wsparcie grup szczególnie potrzebujących
Projekt jest szczególnie istotny dla grup narażonych na wykluczenie społeczne:
a) osoby starsze: często borykają się z trudnościami w poruszaniu się, a brak transportu uniemożliwia im dostęp do lekarzy, aptek czy wydarzeń kulturalnych, w tym korzystania z bogatej oferty polityki senioralnej w gminie Mielno.
b) Dzieci i młodzież: umożliwienie dojazdów do szkół czy zajęć pozalekcyjnych zwiększy ich szanse edukacyjne i rozwój osobisty. Dzięki busowi te grupy zyskają większą niezależność i możliwość pełniejszego uczestnictwa w życiu społecznym.
c) Organizacje pozarządowe: gmina Mielno, choć liczy niecałe 5 tysięcy mieszkańców, jest przykładem oddolnej organizacji społeczności lokalnej w postaci ponad dwudziestu organizacji pozarządowych w całej gminie i spora cześć to organizację z rejonów naszego miasta. Za współpracę międzysektorową gmina jest regularnie nagradzana, a umożliwienie korzystania z busa członkom organizacji pozarządowych poszerzy ich możliwość działania i może stanowić przykład współpracy poza finansowej w myśl ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Uniemożliwi to wykluczenie komunikacyjne utrudniające pozazawodowe funkcjonowanie formalnych i nieformalnych grup społecznych
3. Integracja społeczna i rozwój wspólnoty
Bus może służyć nie tylko do codziennych dojazdów, ale także do organizacji wspólnych wyjazdów, np. na wydarzenia kulturalne, wycieczki, festyny czy zawody sportowe. Takie działania sprzyjają budowaniu więzi międzyludzkich, wzmacniają poczucie przynależności do społeczności i przeciwdziałają izolacji społecznej. W dłuższej perspektywie przyczyni się to do większej aktywności mieszkańców i ożywienia lokalnego życia kulturalnego.
4. Korzyści ekonomiczne
Brak transportu zbiorowego dla grup formalnych i nieformalnych wiąże się z koniecznością użycia kilku aut osobowych, a wynajem jest bardzo drogi. Bus będzie korzyścią dla wszystkich, którzy będą spełniać kryteria uwzględnione w regulaminie korzystania.
5. Ekologiczne i zrównoważone podejście
Wspólne korzystanie z jednego pojazdu zamiast wielu indywidualnych samochodów przyczyni się do redukcji emisji CO2 i poprawy jakości powietrza w regionie. Jest to szczególnie istotne w kontekście zmian klimatycznych i rosnącej świadomości ekologicznej społeczeństwa.
6. Efektywne wykorzystanie zasobów
Zakup busa to inwestycja długoterminowa, która przyniesie korzyści przez wiele lat. Pojazd może być użytkowany elastycznie, zgodnie z aktualnymi potrzebami społeczności – od codziennych kursów po okazjonalne wyjazdy. Dzięki odpowiedniemu zarządzaniu (np. harmonogramowi rezerwacji) możliwe będzie maksymalne wykorzystanie jego potencjału, co czyni projekt ekonomicznie uzasadnionym.
7. Wsparcie polityki lokalnej i regionalnej
Inicjatywa jest zgodna z celami polityki samorządowej i krajowej, takimi jak poprawa dostępności komunikacyjnej.
Podsumowanie
Zakup busa dla społeczności lokalnej to projekt o wysokim znaczeniu społecznym, który odpowiada na konkretne wyzwania mieszkańców, takie jak brak transportu, wykluczenie komunikacyjne utrudniające pozazawodowe funkcjonowanie formalnych i nieformalnych grup społecznych czy ograniczone możliwości rozwoju. Inwestycja ta nie tylko poprawi codzienne funkcjonowanie wspólnoty, ale także przyniesie korzyści ekonomiczne, ekologiczne i społeczne, przyczyniając się do zrównoważonego rozwoju naszej społeczności. Jest to krok w stronę bardziej inkluzywnego, aktywnego i zintegrowanego społeczeństwa, co czyni go w pełni uzasadnionym i zasadnym.